Alternativní vzdělávání – odlišný směr oproti tradičnímu vzdělávání, odlišný vzdělávací program, odlišný obsah, organizace a metody práce s dětmi.
Pojem „alternativní škola“ se začal objevovat v 70. letech 20. století v souvislosti s reformní pedagogikou (konec 19. stol. – počátek 20. stol) – představitel J. DEWEY, americký pedagog a filozof, založil školku zaměřenou na hru, objevování, experimentování, pohyb venku, na individuálním rozvoj.
Program Step by Step (v ČR pod názvem Začít spolu) vznikl v USA v 80. letech 20. století, byl rozšířen do cca 17 zemí Evropy a Ameriky.
Zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, partnerství školy, prosazuje integraci dětí se speciálními potřebami .
Usiluje o demokratické vzdělávání: pedagogický přístup orientovaný na dítě.
Didaktická koncepce programu: každé dítě je schopno růst a vyvíjet se, učit se a myslet samostatně, vytvořit vhodné podmínky, které tuto schopnost neblokují, ale podporují – mezi ně patří: nepřítomnost ohrožení, smysluplný obsah, možnost výběru, přiměřený čas, obohacené prostředí, okamžitá zpětná vazba, dokonalé zvládnutí.
What do you think?